Maraike Magdalene Marxsen, M.A.
Ehemalige Projektmitarbeiterin
Forschungsprojekt „Literarizität in der Medienkunst“ (Prof. Dr. Claudia Benthien)
Anschrift
Schwerpunkte
- Medienkunst
- Experimentalfilm
- Film- und Literaturtheorie
- Gender Studies
- Adult Movies
- Sammlungen und Archive
Werdegang
seit 2014 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin bei Prof. Dr. Claudia Benthien im DFG-Projekt „Literarizität in der Medienkunst“ |
2012 – 2013 |
Wissenschaftliche Volontärin im Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe |
2009 – 2011 |
Studentische Hilfskraft von Prof. Dr. Thomas Elsaesser, Universiteit van Amsterdam |
2009 – 2011 |
Studium Preservation and Presentation of the Moving Image an der Universiteit van Amsterdam (Master of Arts). Abschlussarbeit zur Transfiguration of Pornography. |
2007 |
Tutorin “Einführung in das Studium der Medien- und Kommunikationswissenschaft” Universität Hamburg |
2003 – 2008 |
Studium der Medienkultur, Kunstgeschichte und Neueren deutschen Literatur an der Universität Hamburg (Bakkalaureat) |
Stipendien
2009 – 2011 |
Stipendiatin des Deutschen Akademischen Austausch Diensts |
Schwerpunkte
Forschungsinteressen
- Medienkunst
- Experimentalfilm
- Film- und Literaturtheorie
- Gender Studies
- Adult Movies
- Sammlungen und Archive
Forschung
PhD project Deviant Girls, Deviant Forms. Feminine Adolescence in Media Art and Experimental Film
My dissertation investigates the works of three video artists and experimental filmmakers (Sadie Benning, Sarah Jacobson, Jennifer Reeder) who draw on literary genres such as autobiography and diary to deconstruct the representation of feminine adolescence in mainstream cinema. Of central concern are correlations between alternative aesthetics and alternative feminine identities. Associating adolescence, most general, with experiences of upheaval, estrangement, identity fragmentation and reformulation, I ask how this experience is translated into artistic expressions. Already the feminist film theory of second wave feminism considered the writings of Russian formalism to formulate a feminist aesthetics. My theoretical approach is thus informed by classic and contemporary feminist/queer (film) theory with a specific focus on the concept of ostranenie. Moreover, I use the neoformalist concept of ‘background’ to analyze how the translation of literary genres into media art affects both, the representation of feminine adolescence and generic conventions. In short: I am interested in the relation between deviant girls and deviant forms.
Februar – April 2016: 3-monatiger Forschungsaufenthalt in New York (gefördert durch ein Stipendium des DAAD)
Lehrveranstaltungen
SS 2016: Formalismus und Neoformalismus. Theorien zu Literatur und Film (zus. mit Prof. Dr. Claudia Benthien, Mitarbeit); IfG der UHH
Vorträge
Popular Culture Association/American Culture Association. National Conference (3/2016): “Making Strange and Feeling Strange. Jennifer Reeder’s Blood Below the Skin and the Defamiliarization of the Prom Motif.” Seattle, WA 22.-25. 3. 2016
Georg-August-Universität Göttingen (3/2015): „ Autobiotechné. Exploring the Cultural Technique of Self Narration in Video Art. “. Vortrag im Rahmen der Konferenz Literature and Media Theory. Mediality - Materiality - Cultural Technique vom 19.-21.3. 2015
Weitere Tätigkeiten
Mitarbeit und kuratorische Assistenzen in verschiedenen Kunst- und Kulturinstitutionen, u.a. Meta House Phnom Penh, Halle für Kunst Lüneburg, Internationales KurzFilmFestival Hamburg, EYE Film Institute Netherlands, Deutsche Kinemathek Berlin, sowie im Museum of the Moving Image New York. Moderation für den Internationalen Wettbewerb des International Short Film Festival Hamburg und die Schulkinowoche.