Dr. Stefan Schenk-Haupt

Adjunct Lecturer for British Studies
British Studies
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University of Hamburg
Faculty of Humanities
Department of Language, Literature, and Media II
Institut für Anglistik und Amerikanistik
Von-Melle-Park 6, Postfach #23
20146 Hamburg
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Key aspects of activity
- Literary theory with focus on hermeneutics
- Poetics
- High and Late Modernism
- Augustan Age
- Theory of literary genres
Academic Career
- Winter term 2022/23: Lecturer at Hamburg University
- Winter term 2017/18: Lecturer at Hamburg University
- until Oct. 2017: Research Associate (Post-Doc) at the IAA
- since 2012: work on habilitation thesis on the phenomenology of fiction
- 2010: Doctor of Philosophy (Englische Sprache, Literatur und Kultur – summa cum laude)
- 2008–11: Lecturer at Hamburg University
- 2004–07: Lecturer at Hamburg University
- 2002: Master of Arts (Englische Sprache, Literatur und Kultur / Historische und Systematische Musikwissenschaft)
- 2001–02: Research assistant of the DFG-research group Narratology (P6: Narratological Approaches to Lyric Poetry)
Publications
- [2016] Schenk-Haupt, Stefan. "Sylvia Plath. The Other." In: Hühn, Peter. Facing Loss and Death: Narrative and Eventfulness in Lyric Poetry. With contributions by Britta Goerke, Heilna du Plooy, and Stefan Schenk-Haupt. Berlin: De Gruyter, pp. 107-13.
- [2016] Schenk-Haupt, Stefan. "John Donne. A Valediction: Forbidding Mourning." In: Hühn, Peter. Facing Loss and Death: Narrative and Eventfulness in Lyric Poetry. With contributions by Britta Goerke, Heilna du Plooy, and Stefan Schenk-Haupt. Berlin: De Gruyter, pp. 25-29.
- [2015.] „‚Einhorn: du weißt um die Steine‘. Kritik der hermeneutischen Textauslegung am Beispiel von Paul Celans Schibboleth und Jacques Derridas Schibboleth.“ In: Schierbaum, Martin / Wergin, Ulrich. (eds.) 2015. Die Frage der Kritik im Interferenzfeld von Literatur und Philosophie unter der Perspektive von Hermeneutik, Kritischer Theorie und Dekonstruktion und darüber hinaus. Würzburg. S. 133-158.
- 2012a. ‚To and fro in shadow – by way of neither‘. Grundlegung der literarischen Hermeneutik am Beispiel der Werke Samuel Becketts. Frankfurt a. M. [u.a.]: Peter Lang.
- 2012b. „Der Name ‚Lolita‘ als narrative Chiffre: Reduplikation und Transformation in Vladimir Nabokovs Lolita.“ In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 60/2 (2012), pp. 121-39.
- 2011. Review: „Sandra Heinen, Roy Sommer, eds. Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Narratologia 20. Berlin and New York: Walter de Gruyter, 2009. 309 pp.“ In: Anglistik 22/2 (Sept. 2011), pp. 153-54.
- 2010. Review: „Hempfer, Klaus W. (ed.) Sprachen der Lyrik. Von der Antike bis zur digitalen Poesie. Für Gerhard Regn anlässlich seines 60. Geburtstags (Text und Kontext, 27), Stuttgart: Steiner, 2008, 464 pp.“ In: Zeitschrift für französische Sprache und Literatur 120/1 (2010), pp. 76-81.
- 2009. „Wege der Annäherung an Friedrich Hölderlins Mnemosyne.“ In: Literatur in Wissenschaft und Unterricht 42/3 (2009), pp. 149-70.
- [2009.] Studien zu den Manuskripten Samuel Becketts. Transkriptionen und Exzerpte. University of Hamburg, IAA, Standort Bibliotheksleitung. [Unpublished.]
- 2007a. „Die Einteilung der literarischen Gattungen und die Problematik der Lyrik.“ In: Gymnich, Marion / Neumann, Birgit / Nünning, Ansgar. (eds.) 2007. Gattungstheorie und Gattungsgeschichte. Trier. pp. 117-36.
- 2007b. „Narrativity in Dramatic Writing. Towards a General Theory of Genres.“ In: Anglistik 18/2 (September 2007), pp. 25-42.
- 2005a. „Probleme der literarischen Gattungstheorie und Ansätze zu ihrer Lösung. Teil I.“ In: Literatur in Wissenschaft und Unterricht 38/2 (2005), pp. 137-55.
- 2005b. „Probleme der literarischen Gattungstheorie und Ansätze zu ihrer Lösung. Teil II.“ In: Literatur in Wissenschaft und Unterricht 38/3 (2005), pp. 219-39.
- 2004. Review: „Bertram, Georg W. 2002. Hermeneutik und Dekonstruktion. Konturen einer Auseinandersetzung der Gegenwartsphilosophie. München: Fink. 234 pp.“ In: Poetica 36/1-2 (2004), pp. 233-38.
- 2003. ‚Dulness Never Dies‘. Ein thematischer und struktureller Vergleich zwischen Alexander Popes ‚The Dunciad‘ (1742) und T. S. Eliots ‚The Waste Land‘ (1922). (Angelsächsische Sprache und Literatur 399.) Frankfurt a. M. [u.a.]: Peter Lang.
Teaching
- Samuel Beckett: Einführung in die Narratologie (Molloy) und Dramenanalyse (Godot). winter term 2004/05, University of Hamburg
- Die Londondichtung des 18. Jahrhunderts. Einführung in die literarische Satire und ihre Rhetorik. summer term 2005, University of Hamburg
- Einführung in die literarische Hermeneutik am Beispiel T. S. Eliot (Selected Poems). winter term 2005/06, University of Hamburg
- Alexander Pope – Studien zur Funktion und zum Nutzen der Literatur. summer term 2006, University of Hamburg
- John Milton, Paradise Lost and the English Epic Tradition. winter term 2006/07, University of Hamburg
- The Brontë Sisters: A Realm of Imagination. winter term 2008/09, University of Hamburg
- Shakespeare, The Sonnets: Introduction to Poetry and Versification. summer term 2009, University of Hamburg
- „How infinite in faculty“: Shakespeares Hamlet und Stoppards Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. winter term 2009/10, University of Hamburg
- James Joyce – Ulysses. Summer term 2010, University of Hamburg
- Die englische Hochromantik – John Keats, Percy B. Shelley und Lord Byron. winter term 2010/11, University of Hamburg
- Shakespeare’s Early Tragedies (Titus Andronicus, Romeo and Juliet, Richard III) and Macbeth. winter term 2014/15, University of Hamburg
- The Brontë Sisters – Agnes Grey, Jane Eyre, Wuthering Heights. winter term 2014/15, University of Hamburg
- Introduction to British Literature, summer term 2015, Universität Hamburg
- Literates of the Caribbean: Jean Rhys, Derek Walcott, Grace Nichols, summer term 2015, Universität Hamburg
- Introduction to British Literature, winter term 2015/ 16, Universität Hamburg
- Shakespeare's Comedies: Laughter, Dramatic Art, Adaptation and Performance, winter term 2015/ 16, Universität Hamburg
Main research interests
- Literary theory with focus on hermeneutics
- Poetics
- High and Late Modernism
- Augustan Age
- Theory of literary genres
- Internarrativity and Intermediality
Teaching - priority topics
- Shakespeare, Milton, Pope, Brontës, Joyce
- English High Romanticism
- écriture féminine
- Epic writing
- Vampire literature, artificial humans, Science Fiction
Interdisciplinary interests
- Hölderlin, Trakl, Celan, Bachmann
- experimental poetry
- childrens' and young adult fiction
- modern classical music (1910-2010)
- Biblical references, apocrypha, research of legends and myths