Prof. Dr. Johann N. Schmidt

Professor for British Studies
retired
Address
University of Hamburg
Faculty of Humanities
Department of Language, Literature, and Media II
Institut für Anglistik und Amerikanistik
Von-Melle-Park 6, Postfach #23
20146 Hamburg
Contact
Tel: +49 40 42838-4720
Academic Career
- born 1945 in Munich
- Studied English, Romanic and Germanic Studies at the Universities of Munich and Paris and at the University College of Swansea (South Wales)
- German Language Lektor at the University of Southampton (1970-71)
- Professorial Teaching Responsibility at the University of Bielefeld (1980-81)
- retirement at the Institute für Anglistik und Amerikanistik in Autumn 2010
Main Research Interests
- The English Novel from the 18th to the 20th Century
- Melodrama
- Satire
- Film Studies
- Architecture in the USA
Publications
Monographs
- Großbritannien 1945 – 2010. Kultur, Politik, Gesellschaft (Stuttgart: Kröner, 2011)
- Dickens (Rio de Mouro: Circulo de Leitores, 2005).
- Charles Dickens. Rowohlts Monographien. 7. edition (Reinbek nr. Hamburg).
- William Van Alen: Das Chrysler Building. Die Inszenierung eines Wolkenkratzers, in: Kunststück (Frankfurt/M.: Fischer, 1995).
- Wolken-Kratzer. Ästhetik und Konstruktion (Cologne: DuMont, 1991).
- Ästhetik des Melodramas. Studien zu einem Genre des populären Theaters im England des 19. Jahrhunderts, in Britannica et Americana, 3. serial, 7 (Heidelberg: Carl Winter, 1986).
- D. H. Lawrence: 'Sons and Lovers' (Munich: Fink, 1983).
- Charles Dickens, mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten (Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1978; 5. edition 1996).
- Satire: Swift und Pope (Stuttgart: Kohlhammer, 1977).
- Fiktionalität und Wirklichkeitsbezug. Studien zur satirischen Schreibweise Jonathan Swifts, Diss. Munich 1974.
Editorships
- (with Hans-Peter Rodenberg) Chicago. Portrait einer Stadt (Frankfurt/M.: Insel, 2006).
- (with Malte Hagener and Michael Wedel) Die Spur durch den Spiegel. Der Film in der Kultur der Moderne. Thomas Elsaesser zum 60. Geburtstag (Berlin: Bertz, 2004).
- (with Knut Hickethier et al.) Natur und Kultur. Essays, Gedichte, Anmerkungen zur literarischen und medialen Bearbeitung von Natur (Münster: LIT, 2004).
- Of Private Vices and Publick Benefits. Studien zur englischen Literatur des frühen 18. Jahrhunderts (Frankfurt/ M.: Lang, 1979).
Essays
- „Ian Fleming und James Bond. Die Genese eines literarischen Helden“, in: Marc Föcking/ Astrid Böger (eds.): James Bond – Anatomie eines Mythos (Heidelberg: Winter, 2012), pp. 15 – 30.
- „Oliver Twist (Charles Dickens – Frank Lloyd, David Lean, Carol Reed, Roman Polanski). Ein Roman und seine mediale Verwertung“, in: Anne Bohnenkamp (eds.): Literaturverfilmungen (Stuttgart: Reclam, 2012), pp. 104 – 119.
- „Anarchy in the U.K.: Joseph Conrads The Secret Agent (1907), mit Anmerkungen zu Henry James' The Princess Casamassima (1886), in: Norbert Greiner/ Felix Sprang (eds.): Lesarten des Terrorismus (Trier: Wiss. Verlag, 2011), pp. 53 – 70.
- „Schlangengrube. Repräsentationen des Wahnsinns im amerikanischen Spielfilm“, in: Susanne Rohr/ Lars Schmeink (eds.): Wahnsinn in der Kunst. Kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert (Trier: Wiss. Verlag, 2011), pp. 105 – 122.
- „Narration in Film“, in: Peter Hühn/ John Pier/ Wolf Schmid/ Jörg Schönert (eds.): Handbook of Narratology (Berlin/ New York: de Gruyter, 2009), pp. 212 – 227.
- "Magic and the Film: The Enchantments of a Modern Medium", in: J. Mildorf, H. U. Seeber, M. Windisch (eds.): Magic, Science, Technology, and Literature (Berlin: LIT, 2006), pp. 241 - 249
- "Das Dritte Reich im Thriller. Alfred Hitchcocks Foreign Correspondent (1940) und Lifeboat (1943)", in: Harro Segeberg (ed.): Mediale Mobilmachung II. Hollywood, Exil und Nachkrieg (München: Fink, 2006). pp. 112 - 131.
- "Inszenierung von Images: Von Thatcher zu Blair", in: Norbert Greiner/ Roland Weidle (ed.): Cool Britannia. Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende (Trier: WVT, 2006), pp. 13 - 23.
- "Das Leben als Hitliste: Beobachtungen zum aktuellen Stand von Männlichkeit in Nick Hornbys High Fidelity (1995)", in: Norbert Greiner/ Roland Weidle (ed.): Cool Britannia. Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende (Trier: WVT, 2006), pp. 111 - 125.
- "'Go east, young man!' Der Gangster im Dschungel der Großstadt", in: Claudia Schnurmann/ Iris Wigger (eds.): Tales of Two Cities / Stadtgeschichten: Hamburg & Chicago (Berlin: LIT, 2006), pp. 85 - 98.
- „From Brutalism to Natural Environment. Modern British Architecture“, in: Bernd Lenz (ed.): New Britain (Passau: Karl Stutz, 2006), pp. 183 - 194.
- „Vom Fort zur Metropole: Stationen in Chicagos Geschichte“, in: Johann N. Schmidt/ Hans-Peter Rodenberg (eds.): Chicago. Portrait einer Stadt, pp. 17 - 57.
- „Töne und Bilder einer Metropole: Chicago im Film“, in: Johann N. Schmidt/ Hans-Peter Rodenberg (ed.): Chicago. Portrait einer Stadt, pp. 259 - 272.
- „Kino im Stadtteil – München als Beispiel“, in: Ludwig Fischer (ed.): Programm und Programmatik. Kultur- und medienwissenschaftliche Analysen (Konstanz: UVK, 2005), pp. 270 - 282.
- „Macbeth (William Shakespeare – Orson Welles, Akira Kurosawa, Roman Polanski), in: Anne Bohnenkamp (ed.), Literaturverfilmungen (Stuttgart: Reclam, 2005), pp. 54 - 71.
- "Filmschau: Internationale Shakespeare-Verfilmungen 1999 - 2004", Shakespeare Jahrbuch, 141 (Bochum: Kamp, 2005), pp. 230 - 232.
- "'Cool Britannia'? - Das neue englische Kino", in: G. Dose, J.N. Schmidt, E. Tiedje (eds.): So nah und doch so fern. Englische Mentalität und "Englishness' in Kultur, Gesellschaft und Alltag (München: LINCOM, 2005), pp. 67 - 83.
- „Das Meisterwerk im Unterricht: Die Debatte um einen filmischen Kanon“, Aufgabenorientierung im Fremdsprachenunterricht, eds. Andreas Müller-Hartmann and Marila Schocker-v. Ditfurth (Tübingen: Gunter Narr, 2005), pp. 275 – 285.
- „Auf der grünen Wiese und im Bambuswald: Urbanistische Innen- und Außenwelten“, Natur und Kultur. Essays, Gedichte, Anmerkungen zur literarischen und medialen Bearbeitung von Natur (Münster: LIT, 2004), pp. 99 – 103.
- „Von der Restauration zur Vorromantik“, Englische Literaturgeschichte, ed. Hans Ulrich Seeber. Fourth revised edition (Stuttgart: Metzler, 2004), pp. 155 – 223.
- "Sally Catt in Marienbad: Kulturelle Transfers in den Filmen von Alain Resnais", in: Die Spur durch den Spiegel, pp. 284 - 300.
- „Verteidigung von Langsamkeit,. Anmerkungen zur Buchlektüre“, Literarische Trans-Rationalität, eds. Wolfgang Wirth and Jörn Wegner (Würzburg: Königshausen & Neumann, 2003), pp. 89 – 97.
- Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren, eds. Eberhard Kreutzer and Ansgar Nünning (Stuttgart:; Metzler, 2002), s.v. John Cleland; Sheridan LeFanu; Joe Orton; William Wycherley
- "The Sameness of Variety: Urbanism and 'a Sense of the City' ", in: Gerhard Hoffmann / Alfred Hornung (eds.), Postmodernism and the 'Fin de Siècle' (Heidelberg: C. Winter, 2002), pp. 27 - 38.
- "Nobody's Fault. Crises of Identity in Chales Dickens's Bleak House", in: Walter Göbel / Bianca Ross (eds.), Renaissance Humanism - Modern Humanism(s) , FS Claus Uhlig (Heidelberg: C. Winter, 2001), pp. 241 - 248.
- "American Dream: Der Broadway", damals, 11/2001, 28-33.
- "In Love with Shakespeare: Der Barde und das zeitgenössischeHollywood-Kino", Shakespeare-Jahrbuch, 137 (Bochum, 2001), pp. 86-99.
- "Fly Me to the Moon: Lunar Voyages in Literature andFilm", in: John Zukowsky (ed.), 2001: Building for SpaceTravel (Chicago: The Art Institute of Chicago, 2001), pp. 32 - 38.
- "Bauhaus Goes America: Modernism in Architecture", in: Martin Klepper/ Joseph C. Schöpp (eds.): TransatlanticModernism (Heidelberg: C. Winter, 2001), pp. 251 - 265.
- "Empirie und Phantasie: Medizin und Wissenschaft in George Eliots Middlemarch", Modernisierung und Literatur. Festschrift für Hans Ulrich Seeber, eds. Walter Göbel/ Stephan Kohl/ Hubert Zapf (Tübingen, Gunter Narr, 2000), pp. 117 - 125.
- "Shakespeares Dramen in Film und Fernsehen", in: Shakespeare-Handbuch, eds. Ina Schabert (Stuttgart: Kröner, 2000), pp. 813 - 831.
- "Comic und Architektur: Faszination und Alptraum der vertikalen Stadt", Intermedialität: Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets, ed. Jörg Helbich (Berlin: Erich Schmidt, 1998), pp. 230 - 243.
- "Wolkenkratzer - einst und jetzt; oder: Ist hohes Bauen sinnvoll?", Hamburger Architektur-Sommer 1997. Berichte und Analysen aus der Arbeit der Evangelischen Akademie Nordelbien (Hamburg, 1997), pp. 32 - 44.
- "Architecture as a Joyride: Postmodern Skyscrapers", Emotion in Postmodernism, ed. Gerhard Hoffmann/ Alfred Hornung (Heidelberg: C. Winter, 1997), pp. 55 - 74.
- "Vom Drama zum Film. 'Filmische' Techniken im englischen Bühnenmelodrama des neunzehnten Jahrhunderts", Die Mobilisierung des Sehens. Zur Vor- und Frühgeschichte des Films in Literatur und Kunst, ed. Harro Segeberg, Mediengeschichte des Films, Bd.1 (Munich: Fink, 1996), pp. 259 - 277.
- "Léo Malet/ Jacques Tardi: '120, Rue de la Gare': Porträt" (with Ilja Bohnet and Michael Will), Lexikon der Comics, 10. Erg.lief., (Meitingen: Corian, June 1994), pp. 1-24.
- "Zwischen Venedig und Wall Street: Londons neue Architektur", Die neue Metropole. Los Angeles - London, eds. Bernd-Peter Lange and Hans-Peter Rodenberg, Gulliver, Vol. 35 (Hamburg: Argument, 1994), pp. 81 - 99.
- "Talk That Leads Nowhere: Swift's Complete Collection of Genteel and Ingenious Conversation", Reading Swift: Papers from the Second Münster Symposium on Jonathan Swift, eds. Richard H. Rodino/ Hermann J. Real (Munich: Fink, 1993), pp.159 - 164.
- "Von der Restauration zur Vorromantik", Englische Literaturgeschiche, ed. Hans Ulrich Seeber (Stuttgart: Metzler, 1993; 2. edition 1993), pp. 149 - 216.
- "Theater und Unterhaltungsbetrieb, 1780-1820", a&e. Sondernummer. Die Industrielle Revolution in England. Literarische Texte und ihre Kontexte, II, Vol. 43 (Heidelberg: Carl Winter, 1991), pp. 123 - 37.
- "Didaktische Fabel und Kinofaszination: A Clockwork Orange (Anthony Burgess, 1962 / Stanley Kubrick, 1971), Literaturverfilmungen, eds. F.-J. Albersmeier/ V. Roloff (Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1989), pp. 300 - 23.
- "Literary adaptation as pure cinema: Alfred Hitchcock's Psycho", a&e. Sondernummer: Filme, Vol. 36 (Heidelberg: Carl Winter, 1988), pp. 21 - 44.
- "Bildersprache: Über die Problematik von Literaturverfilmungen", Film und Literatur in Amerika, eds. A. Weber/ B. Friedl (Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1988), pp. 21 - 44.
- "The Drapier's Letters", in: Jonathan Swift, Dublin and Irish History, EASt. special edition, 10. year, Heft 1, 1988, pp. 29 - 49.
- "'Those Unfortunate Years': Nazism in the Public Debate of Post-War Germany". The Inaugural Paul Lecture. Bloomington, Indiana: The Jewish Studies Program, Indiana University,1987), 13 pp.
- "Thesen zu einer Semiotik des Melodramas", Modelle für eine semiotische Rekonstruktion der Geschichte der Ästhetik, ed. Heinz Paetzold (Aachen: Rader, 1987), pp. 245 - 48.
- "Swift's Uses of Facts and Fiction: The Drapier'sLetters", in: Proceedings of The First Münster Symposium on Jonathan Swift", eds. Hermann J. Real/ Heinz J. Vienken (Munich: Fink, 1985), pp. 247 - 56.
- "Einwirkung und Rückwirkung: Das Melodrama in seiner europäisch-amerikanischen Einflußgeschichte", Die amerikanische Literatur in der Weltliteratur, Festschrift Rudolf Haas, eds. C. Uhlig/ V. Bischoff (Berlin: E. Schmidt, 1982), pp. 49 - 67.
- "Die Ambivalenz des Eindeutigen: Zwei Filmdrehbücher von Harold Pinter", Literarische Ansichten der Wirklichkeit, Festschrift Johannes Kleinstück, ed. H.-H. Freitag/ P. Hühn (Frankfurt/M.: Lang, 1980), pp. 429 - 50.
- "Die Erfindungen des Tuchhändlers: Swifts Drapier's Letters", in: Of Private Vices and Publick Benefits, pp. 107 - 30.
- Die Politik der Satire", in: Of Private Vices and Publick Benefits, pp. 35 - 61.
- "Zur linguistischen Analyse poetischer Texte", Grundbegriffe und Hauptströmungen der Linguistik, ed. C. Gutknecht (Hamburg: Hoffmann und Campe, 1977), pp. 336 - 68.
- "Der Satiriker und die Sprache: Jonathan Swift und Karl Kraus", Großbritannien und Deutschland, Festschrift John Bourke, ed. O. Kuhn (Munich: Goldmann, 1974), pp. 477 - 86.
- "Shakespearekritik und Rezeption Shakespeares in der Literatur: Der slavische Bereich", Shakespeare-Handbuch, ed. Ina Schabert (Stuttgart: Kröner, 1972; 2. edition 1978), pp. 705 - 20.
Translations
- Simon Gray: Butley (with U. Lyn). - German Language Debut Berliner Schloßparktheater, directed by Hans Lietzau.
- Edmund Wilson: Abbitte an die Irokesen. With a study "Die Mohawks im Stahlhochbau" by Joseph Mitchell. Hanser Anthropologie (Munich: C. Hanser, 1974; Frankfurt/M.: Ullstein, 1977).
Encyclopaedia Articles
The following are publications in Kindlers Literatur Lexikon (Munich, 1969-1974). The contributions marked with * were reprinted in Hauptwerke der englischen Literatur, ed. Manfred Pfister (Munich: Kindler, 1975); those with ** in Hauptwerke der amerikanischen Literatur, ed. G. Baruch (Munich: Kindler, 1975).
- W.B. Yeats, At the Hawk's Well, p. 10480 (*p. 408)
- John Steinbeck, Cannery Row, p. 10535
- G.B. Shaw, Cashel Byron's Profession, pp. 10545-6
- Charles Lamb, The Essays of Elia, pp.10645-6 (*pp. 313-4)
- Walter Pater, Imaginary Portraits, pp. 10703-4 (*p. 395)
- Ernest Hemingway, The Killers, p. 10739 (**pp. 207-8)
- Samuel Beckett, Krapp's Last Tape, p. 10739 (*pp. 498-9)
- Hubert Selby, Last Exit to Brooklyn, p. 10755 (**pp. 338-9)
- Joe Orton, Loot, pp. 10770-1 (*p. 507)
- Alexander Pope, The Satires and Epistles of Horace Imitated, pp. 10910-1
- Edward Bond, Saved, pp. 10912-3 (*pp. 507-8)
- George Orwell, Shooting an Elephant, pp. 10924-5 (*pp. 488-9)
- William Blake, Songs of Innocence and Experience, pp. 8893-4 (*286-7)
- Robert Burns, Tam O'Shanter, pp. 9228-9 (*pp. 273-4)
- Edmund Blunden, Undertones of War, p. 9730
- Evelyn Waugh, Vile Bodies, p. 9962 (*pp. 466-7)
- William Blake, Visions of the Daughters of Albion, pp. 9992-3 (*p. 288)
- Nathaniel Hawthorne, Wakefield, pp. 11060-1 (**p. 59)
- Jack London, White Fang, p. 10207
- G.E. Lessing, Wie die Alten den Tod gebildet, p. 11114
- E.A. Poe, William Wilson, p. 10234 (**pp. 91-2)
- A.A. Milne, Winnie-the-Pooh, p. 10240 (*pp. 434-5)
- Terence Rattigan, The Winslow Boy, p. 10241
- D.H. Lawrence, Women in Love, pp. 10267-9 (*pp. 451-2)
- H.G. Wells, The World of William Clissold, p. 10295
- Charles Kingsley, Yeast, p. 10295
- Irwin Shaw, The Young Lions, pp. 10319-20
- Max Beerbohm, Zuleika Dobson, p. 11107
The following are contributions to Filmklassiker. Beschreibungen und Kommentare, ed. Thomas Koebner, 4 vols. (Stuttgart: Reclam, 1995)
- Mervin LeRoy, Der kleine Caesar, I, pp.220-223
- Howard Hawks, Scarface, I, pp.281-284
- Alfred Hitchcock, Die neununddreißig Stufen, I, pp. 313-315
- Billy Wilder, Frau ohne Gewissen, I, pp. 476-479
- Alfred Hitchcock, Das Fenster zum Hof, II, pp. 205-209
- Alfred Hitchcock, Vertigo - Aus dem Reich der Toten, II, pp. 319-323
- Alfred Hitchcock, Psycho, II, pp. 413-419
- Jean-Luc Godard, Die Geschichte der Nana S., II, pp. 496-498
- Alfred Hitchcock, Die Vögel, II, pp. 525-528
- Louis Malle, Das Irrlicht, II, pp. 529-531
- Joseph Losey, Der Diener, II, pp. 568-571
- Roman Polanski, Ekel, III, pp. 23-26
- Arthur Penn, Bonnie and Clyde, III, pp. 99-102
The following are publications in Metzler Lexikon englischsprachiger Autorinnen und Autoren, eds. Eberhard Kreutzer and Ansgar Nünning (Stuttgart: Metzler, 2002):
- John Cleland, pp. 122-3
- Sheridan Le Fanu, p. 345
- Joe Orton, pp. 441-2
- William Wycherley, pp. 642-3
Reviews
- Peter Shaughnessy (ed.), Shakespeare on Film (Basingstoke/London,1998) - in: Archiv, 237 (2000), 196-7
- Marie Gebhardt, Parnell in Progress. Der Funktionswandel des Parnell-Themas in Joyces Oeuvre (Frankfurt/M., 1995), in: Anglia, 117, ii (1999), pp. 295 - 7
- Werner Kamp, Autorenkonzepte und Filminterpretation (Frankfurt/M., 1996) - in: Archiv, 235 (1998), 383-384
- Miriam Bailin, The Sickroom in Victorian Fiction (Cambridge,1994) - in: Anglia, 116, ii (1998), pp. 275 - 7
- "Shakespeare verfilmt (II)" - Sammelrezension in: Shakespeare-Jahrbuch 133 (Bochum, 1997), pp. 335 - 337
- Ute Kauer, Didaktische Intention und Romankonzeption bei D. H. Lawrence (Heidelberg, 1993), in: Archiv , 234 (1997), pp. 166-168
- Wolfgang Weiß, Swift und die Satire des 18. Jahrhunderts: Epoche - Werke - Wirkung (Munich, 1992), in: Archiv, 231 (1994), pp. 409-10
- "Shakespeare verfilmt" - collected reviews in: Shakespeare-Jahrbuch (Bochum, 1992), pp. 263-269
- Daniel Dervin, A 'Strange Sapience': The Creative Imagination of D. H. Lawrence (Amherst, Ma., 1984) - in: Modern Language Review, 83 (1988), 177-9
- Don B. Wilmeth/ Rosemary Cullen (eds.), Plays by Augustin Daly (Cambridge U.P., 1984) - in: Modern Language Review, 83 (1988), 170-171
- Ricardo Quintana, Two Augustans: John Locke, Jonathan Swift (Madison/ London, 1978) - in: Kritikon Litterarum
- James L. Smith, Victorian Melodramas (London, 1976) - in: Kritikon Litterarum, 7 (1978), pp. 193-4
- Heinz Kosok (ed.), Das englische Drama im 18. und 19. Jahrhundert (Berlin, 1976) - in: Kritikon Litterarum, 7 (1978), pp. 192-3
- R. J. White, Thomas Hardy and History (London, 1974) - in: Kritikon Litterarum, 7 (1978), pp. 72-3
- H. Erskine-Hill, The Social Milieu of Alexander Pope (New Haven, 1975) - in: Anglia, 98 (1980), pp. 228-31
- R. Ahrens, Englische literaturtheoretische Essays (Heidelberg,1975) - in: Anglia, 97 (1979), pp. 555-7
- S. L. Goldberg, An Essay on King Lear (London, 1974) - in: Anglia, 95 (1977), pp. 536-8
- H.G. Widdowson, Stylistics and the Teaching of Literature (London, 1975), in: Contemporary English: Occasional Papers 1, ed. C. Gutknecht (Bern/ Frankfurt: Lang, 1976), pp. 163-4
- The Round Table, ed. A. Macleod (London, 1976) - in: Contemporary English: Occasional Papers 1, ed. C. Gutknecht (Bern/ Frankfurt: Lang, 1976), pp. 153-5
Radio Programmes
- "Die Monotonie der Vielfalt: Die Stadt als Themenpark", NDR 3, February 29, 2000, Ms. 30 pp.
- "'Von Palladio bis Wall Street': Ein kritischer Streifzug durch Londons neue Architektur", NDR 3, 4. February 1997, Ms. 31 pp.
- "Der Mythos vom 'Schmelztiegel USA': Assimilation oder ethnische Selbstbehauptung", NDR 3, 1995, Ms. 26 pp.
- "Wolkenkratzer", NDR 3, 14. May 1991, Ms. 15 pp.
- "Vancouver", NDR 4, 21. Oct. 1989, Ms. 8 pp.
- "Geboren, um zu sterben: Der Hollywood-Gangsterfilm", NDR 3, 20. March 1988, Ms. 28 pp.
- "'Film ist ein Stück Kuchen': Zur Kinokunst des Alfred Hitchcock", NDR 3, 7. Dec. 1986, Ms. 29 pp.
- "'Es gibt nichts als das Leben...' Zum 100. Geburtstag des englischen Schriftstellers D. H. Lawrence" (together with Egon Tiedje), NDR 3, 8. Sept. 1985, Ms. 29 pp.