Prof. Dr. Susanne Rupp

Professor for English Studies
Address
University of Hamburg
Faculty of Humanities
Department of Language, Literature, and Media II
Institut für Anglistik und Amerikanistik
Von-Melle-Park 6, #23
20146 Hamburg
Office
Room: B10007
Office hours
please see list of office hours
Contact
Tel: +49 40 42838-5908
Key aspects of activity
- British literature and culture 1500-1800
- Relations between music and literature; religion/theology and literature
- Classicism
Education
- 1987–1993: Study of Musicology, English Literature and Comparative Literature at the Universities of Munich, Berlin (Technical University) and Glasgow (Glasgow University)
- February 2000: PhD in English Literature / Technical University Berlin
Doctoral thesis: "From Grace to Glory": Himmelsvorstellungen in der englischen Theologie und Literatur des 17. Jahrhunderts
grade: summa cum laude - July 2004: Habilitation in English Philology / Free University Berlin
Thesis: Die Macht der Lieder: Studien zur weltlichen Vokalmusik der Tudorzeit
Career
- November 1993 – October 1998 Research fellow and lecturer at the department of English and American Literature at the Technical University Berlin
- January 1999 – December 2003 Research fellow at the collaborative research centre “Cultures of Performativity” / Free University Berlin (coordinator: Prof. Dr. Manfred Pfister)
- April 2005 – September 2005 Visiting professor at the University of Stuttgart
- October 2005 – September 2006 Visiting professor at the Free University Berlin
- October 2006 – March 2007 German research council (DFG)-scholarship at the Humboldt University Berlin (“Eigene Stelle”) / Project: “Alexander Pope’s translations of Homer and the development of historical consciousness in the Augustan Age”
- since April 2007 Professor of British Literature and Culture at the University of Hamburg
- March 2010 - July 2014 Vice-Dean for Study and Teaching of the Faculty of Humanities
- August 2014 - September 2023 Vicepresident for Study and Teaching at Universität Hamburg
Research Areas
- British literature and culture 1500-1800;
- comparative studies: music and literature
- Religion and theology in the early modern era
- classicism in England
Research Projects
- Member of the research group (FOR 5138) „Geistliche Intermedialität in der Frühen Neuzeit“ funded by DFG (duration: 2021 – 2025)
Head of the Teilprojekt 3 (together with Prof. Dr. Marc Föcking, Institut für Romanistik) „Medienkonstitution, Intermedialität und Medienkritik in der italienischen, französischen und englischen Meditationsliteratur des 16. und 17. Jahrhunderts“ - Member of the graduate school (GRK 2008/2) „Interkonfessionalität in der Frühen Neuzeit“ (duration: 2015 – 2024, supported by the DFG)
Publications
Monographs
- Die Macht der Lieder: Kulturwissenschaftliche Studien zur Performativität weltlicher Vokalmusik der Tudorzeit. Studies in English Literary and Cultural History, vol. 15. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2005.
- “From Grace to Glory”: Himmelsvorstellungen in der englischen Theologie und Literatur des 17. Jahrhunderts. Heidelberg : Winter, 2001.
Editions
- With Tobias Döring. Performances of the Sacred in Late Medieval and Early Modern England . Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft, vol. 86. Amsterdam: Rodopi, 2005.
Articles
- “Text und Musik in der Vokalmusik der Renaissance: Positionen zur Gestaltung eines Verhältnisses”, in: Handbuch Literatur & Musik. Handbücher zur Kulturwissenschaftlichen Philologie, Band 2, Hgg. Nicola Gess, Alexander Honold, Berlin: de Gruyter, 2017, pp. 285-295.
- „Musik und Dichtung“, in: Nicole Schwindt, ed. Handbuch der Musik der Renaissance, vol. 5, Die Musik in der Kultur der Renaissance:Kontexte, Disziplinen, Diskurse. Laaber: Laaber Verlag, 2015, pp. 273 - 298.
- „Zwischen Offenbarung und Poesie: Das Libretto von Joseph Haydns Oratorium Die Schöpfung, in: HfK aktuell – Nachrichten der Hochschule für Kirchenmusik Heidelberg (2014) 9, pp. 21-23.
- with Frank Gertich, "The Sound of Music: Shakespeare's Sonnets in the Concert Hall", in: Shakespeare's Sonnets Global, vol II, eds. Jürgen Gutsch, Manfred Pfister, Dozwil: SIGNAThUR, 2014, pp. 81-96.
- „Musik in Hamlet“, in: Peter W. Marx, ed. Hamlet-Handbuch: Stoffe, Aneignungen, Deutungen, Stuttgart, Weimar: Metzler, 2014, pp. 13-20.
- “Selbstironie als Integrationsstrategie: Alexander Popes “Club of Little Men”, in: Johann N. Schmidt, Felix C.H. Sprang, Roland Weidle, eds. Wer lacht, zeigt Zähne: Spielarten des Komischen, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2014, pp. 69–80.
- „Zwischen Verfolgung und Toleranz: Katholiken im frühneuzeitlichen England“, in: Marc Föcking, Hans-Werner Goetz, eds. Ungläubige, Teufelsdiener, Abtrünnige … Der Umgang mit Andersgläubigen in Geschichte und Gegenwart, Münster/Berlin: LIT, 2013, pp.75-91. „Die ästhetische Christologie in Oscar Wildes De profundis“, HfK aktuell – Nachrichten der Hochschule für Kirchenmusik Heidelberg (2013) 8, pp. 55-57.
- „Die Mythologisierung des Gunpowder Plot (1605) in Thomas Campions De pulverea coniuratione (ca. 1615)“. In: Norbert Greiner, Felix Sprang, eds. Lesarten des Terrorismus, Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2011, 19-35.
- “’Versmusik’ und ‘Sprachkunst’ – zum Verhältnis von musikalischem Paradigma und Literaturwissenschaft”, in: Ina Schabert, ed. Wolfgang Clemen im Kontext seiner Zeit: Ein Beitrag zur Wissenschaftsgeschichte vor und nach dem Zweiten Weltkrieg. Heidelberg: Winter, 2009, 91-102.
- „Sommernachtsklänge: Die Klangwelt des Midsummer Night’s Dream“, Shakespeare Jahrbuch 144 (2008): 115-131.
- “Religious Pluralization in Early Modern English Culture: The Case of William Byrd”. In: Andreas Höfele, Stephan Laqué, Enno Ruge, Gabriela Schmidt, eds. Representing Religious Pluralization in Early Modern Europe. Berlin: LIT, 2007, 235-252.
- “Of Men and Pigs: Reconciling Epic and Magic in Alexander Pope’s Translation of the Odyssey”. In: Jarmila Mildorf, Hans Ulrich Seeber, Martin Windisch, eds. Magic, Science, Technology, and Literature. Kultur und Technik, vol. 3. Berlin : LIT, 2006, 93-109.
- “Milton Regained: Postmodern Biographical Criticism in Milton Studies”. In: Anglistentag 2005 Bamberg . Proceedings. Christoph Houswitschka, Gabriele Knappe, Anja Müller, eds. Trier : Wissenschaftlicher Verlag Trier , 2006, 355-366.
- “Writing Punk: Punk Narratives in the 1990s and John King’s Novel ‘Human Punk’”, Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 54:1 (2006): 79-91.
- “Performing Court: The Music of Henry VIII”, Journal for the Study of British Cultures 12:2 (2005): 105-114.
- “‘Poetical Music’ Revisited: Word-Music-Relations in Early Modern English Song”. In: Anglistentag 2004 Aachen. Proceedings. Lilo Moessner, Christa M. Schmidt, eds. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier. 2005, 211-224.
- „Fremde Zeitgenossen Klassiker“, Shakespeare Jahrbuch 141 (2005): 133-149.
- “Performing Heaven: The State of Grace in Seventeenth-Century Protestant Theology”. In: Tobias Döring, Susanne Rupp, eds. Performances of the Sacred in Late Medieval and Early Modern England . Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft, vol. 86. Amsterdam: Rodopi, 2005, 119-134.
- (with the Ritual-AG of the SFB 447) Et al. “Der Moriskentanz als kulturelle Performance. Eine interdisziplinäre Fallstudie zur Bearbeitung von Alterität im Ritual”. In: Erika Fischer-Lichte, Christoph Wulf, eds. Praktiken des Performativen. Paragrana. Internationale Zeitschrift für Historische Anthropologie 13:1 (2004): 187-249.
- “John Dowland’s Strategic Melancholy and the Rise of the Composer in Early Modern England”, Shakespeare Jahrbuch 139 (2003): 116-129.
- “‘Sinner’s Sighs’– The Devotional Lute Songs of John Dowland and Thomas Campion”. In: Nicole Schwindt, ed. Gesang zur Laute. Trossinger Jahrbuch für Alte Musik, vol. 2. Kassel: Bärenreiter, 2002, 191-206.
- “Milton ’s Laughing God”. In: Manfred Pfister, ed. A History of English Laughter: Laughter from Beowulf to Beckett and Beyond. Amsterdam: Rodopi, 2002, 47-55.
- With Dietrich Scholler. “Im Westen viel Neues: Bacon und die französischen Enzyklopädisten”. In: Andrew James Johnston, Ulrike Schneider, eds. Anglo-romanische Kulturkontakte von Humanismus bis Postkolonialismus. Berlin : Dahlem University Press, 2002, 51-83.
- “‘Silencing’ and ‘Empowerment’: Stimme, ‘performance’ und gender bei Sir Philip Sidney und Thomas Campion”. In: Joachim Möller, ed. ‘Sister Arts’: Englische Literatur im Grenzland der Kunstgebiete. Marburg: Jonas Verlag, 2001, 29-37.
- “Libretto: England und USA im 19. und 20. Jahrhundert”. In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Ed. by Ludwig Finscher. Kassel : Bärenreiter, 1996, 1184-1187.
Reviews
- By the Sweet Power of Music: C Marsh, Music and Society in Early Modern England; E Minear, Reverberating Song in Shakespeare and Milton: Language, Memory, and Musical Representation, in: Shakespeare-Jahrbuch 150 (2014): 224-227.
- David Wallace, Strong Women: Life, Text, and Territory, 1347 – 1645. Oxford: OUP, 2011. In: ZAA 2/2 (2013): 197-199.
- Günter Plessow, ed., transl. Samuel Daniel: Delia with the Complaint of Rosamond. 1592. Berlin: LIT, 2008. In: Shakespeare Jahrbuch 146 (2010): 267-8.
- Ross W. Duffin. Shakespeare’s Songbook. New York , London: Norton, 2004. In: Shakespeare Jahrbuch 142 (2006): 244-245.
- “Verhandelte Religion”: Claire McEachern, Debora Shuger, eds. Religion and Culture in Renaissance England. Cambridge: Cambridge University Press, 1997 and David Cressey, Lori Anne Ferrell, eds. Religion and Society in Early Modern England: A Sourcebook. London: Routledge, 1996. In: Shakespeare Jahrbuch 135 (1999): 254-257.
- “Musik und Gesellschaft”: Sebastian Klotz. “Music with her silver sound”: Kommunikationsformen im Goldenen Zeitalter der englischen Musik. Kassel: Bärenreiter, 1998. In: Shakespeare Jahrbuch 135 (1999): 260-261.
- Kurt Weill Studien. Ed. by Nils Grosch, Joachim Lucchesi, Jürgen Schebera. Stuttgart: M & P, 1996. In: Die Musikforschung 52/3 (1999): 387-388.