Prof. Dr. Dustin Breitenwischer

Juniorprofessor für Amerikanistik
Studienfachberatung Amerikanistik
Anschrift
Büro
Sprechzeiten
siehe Sprechstundenliste
Kontakt
Schwerpunkte
- afro-/amerikanische Literatur und Philosophie des 19. Jahrhunderts
- US-amerikanische Kunst des 20. Jahrhunderts
- Hip-Hop und Populärkultur
- Ästhetik, Pragmatismus, Hermeneutik
Akademische Laufbahn
- Seit April 2021
Juniorprofessor für Amerikanistik, Universität Hamburg - April 2019–März 2021
Research-Track Postdoc & Academic Coordinator, EXC 2020 Temporal Communities: Doing Literature in a Global Perspective, Freie Universität Berlin - Oktober 2016–März 2019
Postdoktorand, GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen,
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
- April 2014–September 2016
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Englisches Seminar, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
- Herbst 2013
Visiting Scholar, Department of English and Comparative Literature, Columbia University, New York City - 2012/2013
Lehrbeauftragter, Universität Hamburg und Freie Universität Berlin - 2011–2014
Promotionsstipendiat, Studienstiftung des deutschen Volkes - 2007–2010
studentische Hilfskraft, Neuere deutsche Literatur (Prof. Dr. Elisabeth K. Paefgen),
Institut für Deutsche und Niederländische Philologie, Freie Universität Berlin - 2006–2007
Teaching Assistant, Department of German, Nordic, Slavic & Dutch, University of Minnesota
Studium und Qualifikation
Februar 2015
Dr. phil., Nordamerikastudien, Freie Universität Berlin
Dissertation: Die Kunst dazwischen zu sein: Zur Verräumung und Entgrenzung ästhetischer Erfahrung in der amerikanischen Kunst des 20. und 21. Jahrhunderts (summa cum laude)
Oktober 2003–Mai 2010
Magister Artium (M.A.), Nordamerikastudien und Neuere deutsche Literatur,
Freie Universität Berlin und University of Minnesota, Minneapolis
Stipendien und Förderung
2019–2022
Wissenschaftliches Netzwerk, Kulturen ästhetischen Widerstands / Cultures of Aesthetic Resistance, Deutsche Forschungsgemeinschaft, Antragsteller und Projektkoordinator
Dezember 2017
DAAD Reisestipendium, MLA Convention, New York City
Oktober 2017–September 2020
AIAS-COFUND Fellowship, Aarhus Institute of Advances Studies (AIAS) [bewilligt; abgelehnt meinerseits]
Juli 2017
Konferenzförderung, Truth or Post-Truth?, Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA) & US-Botschaft
Juli 2017
Druckkosten, Dazwischen (Fink 2018), Ernst-Reuter-Gesellschaft Berlin & Wissenschaftliche Gesellschaft Freiburg
Juni 2017
Konferenzförderung, Truth or Post-Truth?, GRK 1767, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
April 2017
Konferenzförderung, Truth or Post-Truth?, Neue Universitätsstiftung Freiburg
April 2017–Januar 2018
Junior Fellowship, Freiburg Institute for Advanced Studies (FRIAS), Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
2011-2014
Promotionsförderung, Studienstiftung des deutschen Volkes
Juni 2014
Reisekosten, Studienstiftung des deutschen Volkes, Futures of American Studies Institute, Dartmouth College
Herbst 2013
Reisekosten und Auslandsförderung, Studienstiftung des deutschen Volkes, Visiting Ph.D. Scholarship, Columbia University, New York City
Winter 2011/2012
Reisekosten, Studienstiftung des deutschen Volkes, Recherche, Los Angeles
2006/2007
Vollstipendium, Exchange Graduate Student, University of Minnesota
Reisekosten, Fulbright Commission
Forschung und Lehre im Ausland
Juli–August 2019
Forschungsaufenthalt (Postdoc-Projekt), Harvard University, Cambridge, MA, USA
Oktober 2017
Forschungsaufenthalt (Postdoc-Projekt), New York Public Library, New York City, NY, USA
Frühling 2015
EUCOR Teaching Exchange, Universität Basel, Switzerland
Herbst 2013
Visiting Scholarship, Department of English and Comparative Literature, Columbia University, New York City, USA
November 2011–Januar 2012
Forschungsaufenthalt (Dissertation), Los Angeles, CA / New York City, NY, USA
August 2006–Mai 2007
Graduate Studies & Language Instruction, University of Minnesota, Graduate School of Liberal Arts, Minneapolis, MN, USA
Drittmittelprojekt
2019–2022
Antragsteller und Projektkoordinator, Wissenschaftliches Netzwerk, Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
Kulturen ästhetischen Widerstands / Cultures of Aesthetic Resistance
The network Kulturen ästhetischen Widerstands/Cultures of Aesthetic Resistance serves as an interdisciplinary forum whose members continue and expand existing debates about the forms, effects, and deficits of aesthetic resistance. It draws on a variety of discussions about the role of the aesthetic and forms of political, cultural, and social resistance in current discourses of philosophy, social sciences, cultural, and literary studies. The network wants to determine to what extent the arts and non-artistic cultural, social, and political forms of expression appear aesthetically resistant. In this regard, the continuous, post-humanist revision of Western aesthetic premises will open up crucial questions about the possibilities of aesthetic resistance. Relying on the idea of an aesthetic pluralism, the network develops theoretical and practical alternatives, synergies, and collaborations with which an equally contemporaneous and future-oriented understanding of aesthetic resistance can be formulated. In and through the cooperation of scholars from the humanities and the social sciences, the network explores new ways of dealing with the aesthetic and the powerful forces of resistant practices.
Webseite: https://www.aesthetic-resistance.de/
Laufende Forschungsprojekte
1) Die Geschichte des Hip-Hop. 111 Alben. Sachbuch premium. Stuttgart: Reclam. [unter Vertrag, erscheint im Herbst 2021]
2) The Creativity of Reform: Frederick Douglass's Philosophical Imagination (AT)
Centering on the idea of competing intellectual, political and cultural communities, this project investigates the philosophical imagination of Frederick Douglass, arguably one of the most influential and (in)famous voices in the long history of U.S. reform movements. The project essentially argues that Douglass understands social and political reform as modes of creative and aesthetic intervention, resistance, and, ultimately, transformation. The Creativity of Reform” unfolds against the backdrop of late-twentieth-century debates about creativity in the social sciences and the humanities. The project explores and reassesses the philosophical impact of Douglass's autobiographies, his speeches and lectures, his media-theoretical writings and the visual archive of his self-portraits. In in-depth 're-readings' of Douglass’s portraits and a vast number of his writings (including seminal writings of some of his philosophical contemporaries and successors), the project aims to carve out and potentially deconstruct the tense relationship between the aesthetic and anthropological premises of white supremacy on the one hand, and the improbabilities of Black ingenuity in the United States and beyond on the other. In this line of thought, The Creativity of Reform” not only intends to illuminate a vital but insufficiently discussed facet of Douglass’s thinking. It furthermore seeks to enhance the composition of a comprehensive cultural history of reform and creativity in the Black diaspora.
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte
- US American & African American Literary and Cultural History
- Abolitionismus, Romantik und Transzendentalismus
- Ideengeschichte und Kulturphilosophie (Schwerpunkte: Hermeneutik, Ontologie, Pragmatismus)
- Narratologie
- Ästhetik und Kreativitätstheorien
- Hip-Hop und Populärkulturen
- US-amerikanische Kunst des 20. Jahrhunderts
Konferenzen, Symposien, Panels (Organisation & Koordination)
Januar 2022
Symposium, Forms of Reform: Frederick Douglass, his Contemporaries, and his Legacy (mit John Stauffer und Maurice Wallace). Universität Hamburg
Juli 2021
Panel, Medien ästhetischen Widerstands. XI. Kongress Deutsche Gesellschaft für Ästhetik (DGÄ), Zürich.
Juli 2021
Internationale Tagung, Worlds of Literature — Competing Notions of the Global. Annual Conference EXC 2020, Literarisches Colloquium Berlin (LCB) & Freie Universität Berlin.
Juni 2021
Panel, Authorship and Cultural Participation in the Nineteenth Century. Mit Karin Höpker (Erlangen). Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA). Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg.
Januar 2020
Internationale Tagung, Imagining the Black Diaspora: On the Circulation and Competition of Literary Picture-Making Across the Americas. Mit Jasmin Wrobel (FU Berlin/EXC 2020). Literarisches Colloquium Berlin (LCB) & Lateinamerika-Institut (LAI), Freie Universität Berlin.
März/April 2018
Panel, The Reading Public and the Power of Literature. Mit Laura Bieger (Groningen). Jahrestagung American Comparative Literature Association (ACLA), Los Angeles.
Januar 2018
Internationale Tagung, Truth or Post-Truth? Reality, Factivity, and Current Perspectives in Pragmatism and Hermeneutics. Mit Tobias Keiling (Würzburg/Oxford). Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.
Januar 2018
Panel, Knowledge, Power, Creativity: Emerson and Literary Studies. Jahrestagung Modern Language Association (MLA), New York City.
Juli 2017
Internationale Tagung, Handbook Narrative Factuality. GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.
Februar 2017
Symposium Creating Facts: Narratives of Sincerity, Science, and Self. GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.
Juni 2017
Panel, How to Read the Literary Market: A Forum for Theories and Methods. Mit Johannes Völz (Frankfurt/Main). Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA), Leibniz-Universität Hannover.
Mai 2015
Panel, The Campus Novel: Literary Form as a Way of Knowing Institutional Structure. Mit Andrew Gross (Göttingen). Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA), Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn.
Vorträge & Moderation
- „Frederick Douglass and the Pamphlet as Re/Form”. Internationale Konferenz Activist Writing: The Pamphlet in Practice, History, Media and the Public Sphere. LMU München, Februar 2022.
- „Framing Reform: Autobiography and Paratext (after Douglass)”. Symposium Forms of Reform: Frederick Douglass, his Contemporaries, and his Legacy. Universität Hamburg, Januar 2022.
- „Hitler Wears Hermes: Pop und politische Ikonographie”. Workshop Politische Ikonographie heute? LMU München, Dezember 2021.
- „'Picture the world': Ka(t)e Tempest's Aesthetic Resistance“. Workshop Hip Hop Ecologies. Universität Konstanz, Februar 2021.
- „Kulturen ästhetischen Widerstands. Forschung im Dialog“. Dahlem Humanities Center, Freie Universität Berlin, Dezember 2020.
- „'It’s not about the pieces, it’s how the pieces work together': Hip-Hop, Architektur und die Ästhetik urbaner Ökologie.“ Interdisziplinäre Tagung, Erzählte Architektur. Trans- und intermediale Perspektiven auf das Verhältnis von Erzählen und Architektur im 20. und 21. Jahrhundert. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Januar 2020.
- „'Poets, prophets and reformers are all picture-makers': Frederick Douglass’s Picture Theory“. Internationale Tagung, Imagining the Black Diaspora: On the Circulation and Competition of Literary Picture-Making across the Americas. EXC 2020, Freie Universität Berlin, Januar 2020.
- Akademische Intervention, „Between, Through, and Across the Americas“ (mit Jasmin Wrobel). Die Verwörterung der Welt, Sonderveranstaltung der Ausstellung Love and Ethnology: The Colonial Dialectic of Sensitivity (after Hubert Fichte), Haus der Kulturen der Welt (HKW), Berlin, Oktober 2019.
- „Creativity, Authorship, and African American Literature“. Mittagsforum der Friedrich-Schlegel-Graduiertenschule für literaturwissenschaftliche Studien. Freie Universität Berlin, Oktober 2019.
- Panelist, Third Culture Kids – Schreiben zwischen den Kulturen (mit den Schriftsteller*innen Kaveh Akbar, Michel Faber, Chibundu Onuzo) (Video). Internationales Literaturfestival Berlin (ilb), September 2019.
(see also https://www.fu-berlin.de/campusleben/forschen/2019/191010-temporal-communities/index.html) - 'Blew his Brains on the Basquiat': The Visual Archive of Contemporary Avant-Garde Rap“. Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA). Universität Hamburg, Juni 2019.
- Moderator, „Aesthetics and Democracy: A Symposium in Honor of Winfried Fluck's 75th Birthday“. Freie Universität Berlin, Mai 2019.
- „Resurfacing: The Underground Railroad in Contemporary Art and Literature“. Berufungsvortrag W1-Professur, Universität Hamburg, Mai 2019.
- Interview mit Susanne Rohr on The Aesthetics of Madness. Internationale Tagung, The Return of the Aesthetic in American Studies. Goethe-Universität Frankfurt, November 2018.
- Panel Chair, Doctoral Workshop. GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, November 2018.
- „Theories of Popular Culture. Lecture Series, Key Concepts in American Cultural Studies“. Universität Heidelberg, Juli 2018.
- „The Promise of Creative Reading: On the Relationship between the Aesthetic and Critique“. Internationales Symposium, The Futures of Critique. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Juni 2018.
- „Feeling Alone: Catherine Opie and the Womanless Street“. Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA). Freie Universität Berlin, Mai 2018.
- Panel Chair, Internationale Tagung, Co-memoration: Limits, Challenges, and Possibilities in Contemporary Shoah Remembrance / Ko-Erinnerung: Grenzen, Herausforderungen und Perspektiven des neueren Shoahgedenkens. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, April 2018.
- „'Objects, powers and possibilities‘: Emerson, Douglass, and the Creative Power of Public Disobedience“. Panel, The Reading Public and the Power of Literature. Jahrestagung American Comparative Literature Association (ACLA). Los Angeles, März/April 2018.
- „Kreativität und Erziehung: Ästhetische Erfahrung im Denken Emersons, Deweys und Du Bois'“. X. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik (DGÄ). Offenbach/Main, Februar 2018.
- „Creative Forces: The Aesthetics of Power in Emerson and Nietzsche“. Panel, Knowledge, Power, Creativity: Emerson and Literary Studies. Jahrestagung Modern Language Association (MLA). New York City, Januar 2018.
- „Bezogen aufs Ganze des eigenen Lebens: Erlebnis, Kreativität und ästhetische Erziehung in der US-amerikanischen Slave Narrative“. Internationale Tagung, Rückkehr des Erlebnisses in die Geisteswissenschaften. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Dezember 2017.
- „Über die Macht der ästhetischen Verweigerung: Frederick Douglass und das Selbstwissen der Fotografie“. Symposium, Wissenschaftskulturen im Vergleich. Universität Jena, November 2017.
- Panel Chair, Internationale Tagung, Handbook Narrative Factuality. GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Juli 2017.
- „Making the Self: Creativity and Factuality in the Antebellum Culture of Letters“. Forschungskolloquium, GRK 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Februar 2017.
- „Imagining the Modern Self: Mid-Nineteenth Century Obsessions with the Body (Whitman and Douglass)“. Symposium Creating Facts: Narratives of Sincerity, Science, and Self. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Februar 2017.
- „Fuller, Gilman, and Nineteenth-Century Women's Reform“. Mit Katharina Metz. EUCOR Lecture Series. Université de Haute-Alsace, Mulhouse (France), Februar 2017.
- „Kreativität und Subjektbildung: Emersons Hermeneutik des Selbst“. Internationale Tagung, Selbstsein als Sich-Wissen. Universität Oldenburg, Januar 2017.
- „Knowing, Not Knowing, and the Quest for Understanding: Ignorance and Literary Hermeneutics.“ FRIAS Lunch Lecture Series, Ignorance: What We Don’t Know. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Januar 2017.
- „Creation, Procreation, Recreation: The Art of Self-Management in Walt Whitman's Manly Health and Training“. Internationale Tagung, Fictions of Management. Freie Universität Berlin, Dezember 2016.
- „'There is then creative reading and creative writing': On Reception Theory“. Lecture Series, Theory in Action: How Literary and Cultural Theory Works. Universität Heidelberg, Dezember 2016.
- „'One pure, sunny spot for me': Concealment and Comportment in Harriet Jacobs's Incidents in the Life of a Slave Girl“. Internationale Tagung, Shifting Grounds: Literature, Culture and Spatial Phenomenologies. Universität Zürich, November 2016.
- „From Brook Farm to Harlem: America's Romance with the Creative Community“. Jahrestagung Swiss Association for North American Studies (SANAS). Universität Bern, November 2016.
- „Creative Movements and American Popular Culture: The Culture of Hip Hop“. Lecture Series Understanding America. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Juni 2016.
- „Wenn Bilder laufen lernen: Einführung in die Filmanalyse“. Lecture Series Uni macht Schule. Otto-Hahn-Oberschule, Hamburg, April 2016.
- „The Creative Self, or, Thoreau's 'Walking'“. Forschungskolloquium American Studies Department, Universität Heidelberg, Januar 2016.
- „Gadamer's Theory of Beauty and American Literary Studies“. Seminar What is Beauty? Survey of Aesthetics. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Januar 2016.
- „The Creative Self in the History of American Literature and Philosophy“. Forschungskolloquium, American Studies Department, Goethe-Universität Frankfurt, November 2015.
- „On Creativity, or the Practice of Modern Self-Understanding“. Seminar, Current Research in American Studies. Goethe-Universität Frankfurt, November 2015.
- „Media, Society, and Self: The Sopranos and the Digital Age“. Berufungsvortrag Assistant Professorship, Universität St. Gallen, September 2015.
- „Deästhetisierung als Produktion von Dauerhaftigkeit: Sol LeWitts Wandzeichnungen“. Internationale Tagung, Transaktualität – Ästhetische Flüchtigkeit und Dauerhaftigkeit. Universität Zürich, Juni 2015.
- „In Market Terms: Neoliberalism and the American Novel“. Vorlesungsreihe, Enabling Fictions of the 21st Century. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Mai 2015.
- „Being In-Between: The Moral Dilemma in Henry James's What Maisie Knew“. Jahrestagung Swiss Association for North American Studies (SANAS). Universität Basel, November 2014.
- „The Art of Being In-Between. From State to Space“. Futures of American Studies Institute. Dartmouth College, Hanover, NH, Juni 2014.
- „Catherine Opie's American Cities and the Poetics of Being There“. Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA). Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Juni 2014.
- Panel Chair, Internationale Tagung, Forms and Practices of Narrating. Freie Universität Berlin, Juni 2014.
- „'This is going green 1949 style': The Eames' Case Study House #8 between Networking Environment and Spatial Play“. Internationale Tagung, Reclaiming Space: Reconfigurations in Times of Crisis. Graduate School for North American Studies, John F. Kennedy Institute, Freie Universität Berlin, Mai 2013.
- „Kunstwerk, Vernetzung und das 'Dazwischen' ästhetischer Erfahrung“. Forum Kultur, Studienstiftung des deutschen Volkes. Düsseldorf, April 2013.
- „From Artwork to Network: Aesthetic Experience and Hermeneutic Ontology“. HCA Spring Academy. Heidelberg, März 2013.
- „Das vernetzte Ich. (Inter-)Subjektivität im Roman“. Forum Kultur, Studienstiftung des deutschen Volkes. Fulda, Juni 2012.
- „Life and Times of... Promethean (Counter-)Narratives in Rap Music“. Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA). Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Mai/Juni 2012.
- „'Whether anybody was home meant everything to a house': Family, Networks, and the Idyllic Chronotope in Jonathan Franzen's The Corrections“. Internationale Tagung, Making It Home: Interdisciplinary Perspectives on Recognition and Displacement in America. Graduate School for North American Studies, John F. Kennedy Institute, Freie Universität Berlin, Mai 2012.
- „'Vexierbilder der Erinnerung': W.G. Sebald and the Act of Writing Writerly Lives“. Conference Traumatic Literature. Humboldt-Universität zu Berlin, Mai 2011.
- „On the Aesthetics of Neoliberal Space in Literature. An Exemplary Reading of Don DeLillo’s Cosmopolis“. Conference Approaching Cultural and Literary Theory. Humboldt-Universität zu Berlin, November 2010.
Publikationen
Monographien
Die Geschichte des Hip-Hop. 111 Alben. Ditzingen: Reclam, 2021.
- Rezensionen: Salzburger Nachrichten, 20.11.2021; Frankfurter Allgemeine Zeitung, 31.12.2021; musikexpress, 01/2022; Süddeutsche Zeitung, 5.01.2022
Dazwischen: Spielräume ästhetischer Erfahrung in der US-amerikanischen Kunst und Literatur. Paderborn: Fink, 2018.
Herausgeberschaft
Themenhefte
Archives of Resistance: Picturing the Black Americas. Mit Jasmin Wrobel und Robert F. Reid-Pharr. Themenheft Amerikastudien / American Studies. [erscheint 2022]
How to Read the Literary Market. Mit Philipp Löffler und Johannes Völz. ZAA: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 69, 1 (2021).
Truth or Post-Truth? Philosophy, American Studies, and Current Perspectives in Pragmatism and Hermeneutics. Mit Tobias Keiling. European Journal of American Studies 15, 1 (2020).
Bücher
Faktuales und fiktionales Erzählen II: Geschichte – Medien – Praktiken. Mit Hanna-Myriam Häger und Julian Menninger. Würzburg: Ergon Verlag, 2020.
Die neue amerikanische Fernsehserie: Von Twin Peaks bis Mad Men. Mit Claudia Lillge, Jörn Glasenapp und Elisabeth K. Paefgen. Paderborn: Fink, 2014.
[Rezensionen: MEDIENwissenschaft 02/2015; literaturkritik.de, Nr. 8, August 2014, 270-72; tv diskurs, 19. Jg., 01/2015, 116; Auskunft: Zeitschrift für Bibliothek, Archiv und Information in Norddeutschland, Jg. 35, 01/2015, 194-95]
Artikel & Kapitel
„Relate, Resist, Resurface. On Stefano Harney and Fred Moten's The Undercommons (2013)“. Culture²: Theorizing Theory for the Twenty-First Century, Vol. 1. Hg. Frank Kelleter and Alexander Starre. Bielefeld: transcript. [im Erscheinen]
„#ART: Westside Gunn’s ‘Aestheticism'“. U.S. American Culture as Popular Culture. Hg. Astrid Böger und Florian Sedlmeier. Heidelberg: Winter. [im Erscheinen]
„‘An Impeachment of the Existing Order of Things’: Revisiting Frederick Douglass’s Philosophy of Reform”. Amerikastudien/American Studies 66, 4 (2021): 567-584.
„How to Read the Literary Market: An Introduction“. Mit Philipp Löffler und Johannes Völz. How to Read the Literary Market. ZAA: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 69, 1 (2021): 3-8.
„On the Elective Affinity Between Pragmatism and Hermeneutics: An Introduction“. Mit Tobias Keiling. Truth or Post-Truth? Philosophy, American Studies, and Current Perspectives in Pragmatism and Hermeneutics. European Journal of American Studies 15, 1 (2020).
„Zur Geschichte und Medialität faktualer und fiktionaler Erzählpraktiken: Eine Einleitung“. Mit Hanna-Myriam Häger und Julian Menninger. Faktuales und fiktionales Erzählen II: Geschichte – Medien – Praktiken. Würzburg: Ergon Verlag, 2020. 7-30.
„The Creolization of the Aesthetic: Frederick Douglass’s Lectures on Haiti“. The Return of the Aesthetic in American Studies. Hg. Johannes Völz et al. REAL Yearbook of Research in English and American Literature 35 (2019): 221-36.
„On the Poetics of Creative Supremacy: Walt Whitman’s Manly Health and Training“. Walt Whitman Revisited: The Legacy at 200. Hg. Winfried Herget. Mainzer Studien für Amerikanistik. Frankfurt/Main: Lang, 2019. 235-54.
„Dis/claiming the Creative Self: Race, Experience, and the Paratext in Harriet Jacobs’s Incidents in the Life of a Slave Girl (1861)“. Die Rückkehr des Erlebnisses in die Geisteswissenschaften. Hg. Mathis Lessau, Nora Zügel. Würzburg: Ergon Verlag, 2019. 205-16.
„Creative Democracy and Aesthetic Freedom: Notes on John Dewey and Frederick Douglass“. Democratic Cultures and Populist Imaginaries. Hg. Donald E. Pease. REAL Yearbook of Research in English and American Literature 34 (2018): 47-63.
„Creativity, Self, and Communal Being in Emerson“. American Communities: Between the Popular and the Political. Hg. Lukas Etter, Julia Straub. SPELL: Swiss Papers in English Language and Literature 35 (2017): 103-21.
„Deästhetisierung als Produktion von Dauerhaftigkeit: Sol LeWitts Wall Drawing 51“. Transaktualität: Ästhetische Flüchtigkeit und Dauerhaftigkeit. Hg. Stefanie Heine, Sandro Zanetti. Paderborn: Fink, 2017. 169-76.
„Reading In-Between: Interpretation as Experience (and the Case of Sylvia Plath’s ‚Soliloquy of the Solipsist’)“. Reading Practices. Hg. Winfried Fluck, Günter Leypoldt, Philipp Löffler. REAL Yearbook of Research in English and American Literature 31 (2015): 219-37.
„The Aesthetics of Poetic Self-Representation: Henry James’s What Maisie Knew“. Literature, Ethics, Morality: American Studies Perspectives. Hg. Ridvan Askin, Philipp Schweighauser. SPELL: Swiss Papers in English Language and Literature 32 (2015): 73-85.
„'Look at this tangle of thorns’: Vladimir Nabokovs Lolita und die Appellstruktur des Geständnisses“. Kriminalliteratur und Wissensgeschichte: Genres – Medien – Techniken. Hg. Clemens Peck, Florian Sedlmeier. Bielefeld: transcript, 2015. 197-213.
„'...tell him something pretty...': Deadwood und die Verräumung großer Erwartungen“. Die neue amerikanische Fernsehserie: Von Twin Peaks bis Mad Men. Hg. Dustin Breitenwischer, Jörn Glasenapp, Claudia Lillge, Elisabeth K. Paefgen. Paderborn: Fink, 2014. 181-207.
„Einleitung: Große Fernseherzählungen und ihre Lektüren“. Mit Jörn Glasenapp, Claudia Lillge, Elisabeth K. Paefgen. Die neue amerikanische Fernsehserie: Von Twin Peaks bis Mad Men. Hg. Dustin Breitenwischer, Jörn Glasenapp, Claudia Lillge, Elisabeth K. Paefgen. Paderborn: Fink, 2014. 7-15.
„Life and Times of...: Promethean (Counter-)Narratives and the Poetic Function of Aesthetic Experience in Rap“. American Lives. Hg. Alfred Hornung. Heidelberg: Winter, 2013. 381-98.
Rezensionen
Sianne Ngai. Theory of the Gimmick: Aesthetic Judgment and Capitalist Form. (Cambridge, MA und London: The Belknap Press of Harvard UP, 2020). Amerikastudien / American Studies. [in Bearbeitung]
Corinna Lenhardt. Savage Horrors: The Intrinsic Raciality of the American Gothic (Bielefeld: transcript, 2020). Anglia: Journal of English Philology. [in Bearbeitung]
Ross Posnock. Renunciation: Acts of Abandonment by Writers, Philosophers, and Artists (Cambridge, MA: Harvard UP, 2016). Amerikastudien / American Studies 64, 2 (2019): 307-11.
John Kinsella, Russell West-Pavlov. Temporariness: On the Imperatives of Place (Tübingen: Gunter Narr, 2019). Anglia: Journal of English Philology 137, 3 (September 2019): 515-17.
Jutta von Zitzewitz. Die Stadt, der Highway und die Kamera: Fotografie und Urbanisierung in New York zwischen 1945 und 1965 (Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2014). Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (ZAA) 64, 4 (2016): 467-69.
Übersetzung
Deutsche Übersetzung von: Silverman, Kaja. „Fragments of a Fashionable Discourse“ (1986). „Mode und Blick: Fragmente eines modischen Diskurses“. Mode: Ein kulturwissenschaftlicher Grundriss. Hg. Laura Bieger, Annika Reich, Susanne Rohr. München: Fink, 2012. 143-60.
Lemmata
„Praxis“; „Repräsentationsraum“. Lexikon der Raumphilosophie. Hg. Stephan Günzel. Darmstadt: WBG, 2012.
Texte zur Kunst
„Bettina Khano: 'Wolke'“. Im Tal, Stiftung Wortelkamp. 2019. Web. link
„gefällt / im Gang / bekräftigt // felled / on the move / reinforced“. Sieben Stunden, Acht Stimmen, Drei Bäume: Katharina Grosse. Museum Wiesbaden, 2015.
„TAU: Ins Netz Gehen“. TAU. Kunst im Tunnel: Düsseldorf, 2014. 27-28.
„Zusammenreißen, oder: Die Kunst, gegenwendig zu sein // Taking a Break, or: The Art of Dual Countering“. Katharina Grosse: Inside the Speaker. Hg. Beat Wismer. Köln: Walther König, 2014. 110-26.
In den Medien
- Prof. Breitenwischer im Gespräch mit dem Deutschlandfunk über sein Buch Die Geschichte des Hip-Hop, link
Interviews
Interview zum Buch Die Geschichte des Hip-Hop. 111 Alben. "Soundfiles", NJOY Radio. link to the podcast