Prof. Dr. Conxita Lleó

Professorin für die Linguistik des Spanischen und des Katalanischen (im Ruhestand)
Anschrift
Universität Hamburg
Fakultät für Geisteswissenschaften
Fachbereich Sprache, Literatur, Medien II
Institut für Romanistik
Von-Melle-Park 6, Postfach #11
20146 Hamburg
Schwerpunkte
- Phonologie
- Morphologie
- Spracherwerb
- Mehrsprachigkeit
- Generative Grammatik des Spanischen
- Generative Grammatik des Katalanischen
- katalanische Soziolinguistik
- Optimalitätstheorie
Wissenschaftlicher Werdegang
Biographisches: Geboren am 2. Februar 1943 in Barcelona (Spanien)
- Studium der Romanistik an der Universität Barcelona; Licenciatura (1966).
- Graduiertenstudium der Allgemeinen Linguistik an der Universität Washington (USA); M.A. (1968).
- Promotion in der Allgemeinen Linguistik (Ph.D.) von der Universität Washington (1978) und Promotion in der Romanischen Sprachwissenschaft von der Universität Barcelona (1983).
- 1966-69: Teaching Assistant am Romanischen Institut der Universität Washington.
- 1969-70: Teaching Assistant am Linguistischen Institut der Universität Washington.
- 1970-1972: Assistentin für Romanische Sprachwissenschaft an der Universität Barcelona.
- 1972-1973: Professorin für Romanische Sprachwissenschaft am Institut für moderne Sprachen der Universität Concepción (Chile).
- 1974-1976: Professorin für Linguistik an der Pädagogischen Fakultät der Universität San Luis (Argentinien).
- 1976-1984: Wissenschaftliche Angestellte für spanische und katalanische Sprachwissenschaft am Romanischen Seminar der Universität Göttingen.
- 1984-1985: Hochschulassistentin des Romanischen Seminar der Universität Göttingen.
- seit 1985: Professorin C-3 auf Lebenszeit für spanische und katalanische Sprachwissenschaft am Ibero-amerikanischen Forschungsinstitut der Universität Hamburg.
Gastprofessuren: Madrid (UAM), Mallorca (UIB) und Vancouver, Canada (UBC).
Austauschprogramme: Seit 1990 ERASMUS bzw. SOKRATES mit den katalanischen Universitäten für Studierende der Katalanistik.
Hauptarbeitsgebiete und Drittmittelprojekte
- Phonologie
- Morphologie
- Spracherwerb
- Mehrsprachigkeit
- Generative Grammatik des Spanischen
- Generative Grammatik des Katalanischen
- katalanische Soziolinguistik
- Optimalitätstheorie
Drittmittelprojekte:
- Phonologie-Erwerb Deutsch-Spanisch als Erste(n) Sprache(n) (PEDSES) gefördert durch die DFG (1986-1988).
- Babbling im Deutschen und Spanischen: Frühe Phonologische Entwicklung von monolingualen Kindern (BIDS) gefördert durch die DFG (1990-1992).
- Parameterfixierung im Deutschen und Spanischen (PAIDUS) gefördert durch die DFG (1992-1995).
- Dyslexien im Deutschen und Spanischen (DYDUS) gefördert durch die DFG (1995-1997).
- Prosodische Beschränkungen zur phonologischen und morphologischen Entwicklung im bilingualen Erstspracherwerb (Projekt B3 im SFB „Mehrsprachigkeit“) gefördert durch die DFG (1999-).
Publikationen
Monographien:
- (1970) Problems in Catalan Phonology. Seattle: University of Washington Studies in Linguistics and Language Learning VIII.
- (1979) Some Optional Rules in Spanish Complementation. Towards a study of the speaker's intent. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Linguistische Arbeiten 80.
- (1982) Aproximación a la fonología generativa: Principios teóricos y problemas. Barcelona: Anagrama. (mit Heles Contreras verfasst).
- (1997) La adquisición de la fonología de la primera lengua y de las lenguas extranjeras. Madrid: Visor.
Wichtigste Aufsätze:
- (1984) Hacia un modelo de la adquisición fonológica de L2. Iberoamericana 21, S. 59-75.
- (1986a) The evolution of syllabic structure as an example of interaction between universal restrictions and individual strategies in first language acquisition. In M. Brame, H. Contreras & F.J. Newmeyer (eds.), A Festschrift for Sol Saporta, S. 275-288. Seattle: Noit Amrofer.
- (1986b) Algunes solucions dialectals de l'anivellament morfofo-nològic verbal. In Actes del VII Col.loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes, S. 495-509. Abadia de Montserrat.
- (1988) Adquisició lèxico-fonològica de dues llengües i homoní-mia: algunes hipòtesis. In Miscel.lània Antoni M. Badia i Margarit 8, S. 5-39. Abadia de Montserrat.
- (1990) Homonymy and reduplication revisited: On the extended availability of two strategies in phonological acquisition. Journal of Child Language 17, 267-278.
- (1991) Cap a la recerca sistemàtica sobre l'adquisició fonològica del català com a primera llengua en criatures multilingües. Zeitschrift für Katalanistik 4, S. 159-173. Frankfurt am Main.
- (1994) Babbling und Frühwort-Produktion im Deutschen und Spanischen. Linguistische Berichte 151, 191-217. (Verfasst mit M. Prinz und Ch. El Mogharbel).
- (1995a) Insights into Early Second Language Phonological Acquisition: From Transfer and Developmental processes to a Nonlinear Principles- and Parameters View. In K.E. Nelson & Z. Réger (eds.), Children's Language Volume 8, 1-22. Hillsdale, (New Jersey), Hove (UK): Lawrence Erlbaum Associates.
- (1995b) Processos reduplicatius en català i ritme prosòdic: de l'adquisició fonològica a la formació de mots. Caplletra 19. Universitat de València, S. 11-32.
- (1995c) A crosslinguistic VOT analysis of early stop production: the development of the feature voicing. In K. Elenius & P. Branderud (eds.), Proceedings of the XIIIth International Congress of Phonetic Sciences, Vol. 3. Stockholm, Sweden, S. 440-443. (Verfasst mit P. Larrañaga und M. Prinz).
- (1996a) To spread or not to spread: different styles in the acquisition of Spanish phonology. In B. Bernhardt, J. Gilbert & D. Ingram (eds.), Proceedings of the UBC International Conference on Phonological Acquisition, 215-228. Somerville: Cascadilla Press.
- (1996b) Early phonological acquisition of German and Spanish: A reinterpretation of the continuity issue within the Principles and Parameters model. In C.E. Johnson & J.H.V. Gilbert (eds.), Children's Language, Volume 9, 11-31. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. (Verfasst mit M. Prinz, Ch. El Mogharbel, A. Maldonado).
- (1996c) Consonant clusters in child phonology and the directionality of syllable structure assignment. Journal of Child Language 23, 31-56. (Verfasst mit Michael Prinz)
- (1997) Syllable structure parameters and the acquisition of affricates. In S.J. Hannahs & M. Young-Scholten (eds.), Focus on Phonological Acquisition, 143-163. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co. (Verfasst mit Michael Prinz).
- (1998). Proto-articles in the acquisition of Spanish: Interface between Phonology and Morphology. To appear in R. Fabri, A. Ortmann & T. Parodi (eds.), Modelle der Flexion: 18. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft. Tübingen: Niemeyer Verlag.
Ab 1999:
- Lleó, C. & K. Demuth (1999). Prosodic Constraints on the Emergence of Grammatical Morphemes: Crosslinguistic Evidence from Germanic and Romance Languages. In A. Greenhill, H. Littlefield & Ch. Tano (eds.), Proceedings of the 23rd Annual Boston University Conference on Language Development, Vol. 2, 407-418. Somerville, Ma: Cascadilla Press.
- Lleó, C. (2001a). Early fillers: undoubtedly more than phonological stuffing. Journal of Child Language 28, 262-265.
- Lleó, C. (2001b). Review of Bernhardt, B.H. & J.P. Stemberger (1997). Handbook of Phonological Development: from the Perspective of Constraint-based Nonlinear Phonology. San Diego, CA: Academic Press. Journal of Child Language 28, 213-218.
- Lleó C. (2001c). The Interface of Phonology and Syntax: The emergence of the article in the early acquisition of Spanish and German. In J. Weissenborn & B. Höhle (eds.) Approaches to Bootstrapping: Phonological, lexical, syntactic and neurophysiological aspects of early language acquisition, Vol. 2, 23-44. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
- Lleó, C. (2001d). The Transition From Prenominal Fillers to Articles in Spanish and German. Proceedings from the 8th International Congress of the International Association for the Study of Child Language. Donostia (Spain), Juli 1999.
- Lleó, C. (2001e). Determining the Acquisition of Determiners: On the Innateness of Functional Categories. In J. Herschensohn, E. Mallén & K. Zagona (eds.), Features and Interfaces in Romance. Essays in Honor of Heles Contreras, 189-202. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
- Kehoe, M. & C. Lleó (2002). Intervocalic consonants in the acquisition of German: onsets, codas or something else?. Clinical Linguistics and Phonetics 16 (3), 169-182.
- Lleó, C. (2002). The role of Markedness in the Acquisition of Complex Prosodic Structures by German-Spanish Bilinguals. International Journal of Bilingualism 6 (3), 291-313.
- Kehoe, M. & C. Lleó (2003a). The acquisition of syllable types in monolingual and bilingual German and Spanish children. In B. Beachley, A. Brown, & F. Conlin (eds.), BUCLD 27 Proceedings, 402-413. Somerville, Ma: Cascadilla Press.
- Kehoe, M. & C. Lleó (2003b). The acquisition of nuclei: a longitudinal analysis of phonological vowel length in three German-speaking children. Journal of Child Language 30 (3), 527-556.
- Kehoe, M. & C. Lleó (2003c). A Phonological Analysis of Schwa in German First Language Acquisition. Canadian Journal of Linguistics 48, 289-327.
- Lleó, C. (2003a). Child Prosody and Filler Syllables: Looking into Spanish through the Optimal Window of Acquisition. In S. Montrul & F. Ordóñez (eds.), Linguistic Theory and Language Development in Hispanic Languages. Papers from the 5th Hispanic Linguistics Symposium and the 4th Conference on the Acquisition of Spanish and Portuguese, 229-253. Somerville, Ma: Cascadilla Press.
- Lleó, C. (2003b). Prosodic licensing of coda in the acquisition of Spanish. Probus 15 (2), 257-281.
- Lleó, C. (2003c). Some Interactions between Word, Foot and Syllable Structure in the History of the Spanish Language. In D. Eric Holt (ed.), Optimality Theory and Language Change, 249-283. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers.
- Lleó, C. (2003d). Hacia la gramática minimista, maximizando lo prosódico (Towards minimalist grammar, maximizing prosody). Cognitiva 15 (2), 169-175.
- Lleó, C., I. Kuchenbrandt, M. Kehoe & C. Trujillo (2003). Syllable final consonants in Spanish and German monolingual and bilingual acquisition. In N. Müller (ed.), (In)vulnerable Domains in Multilingualism, 191-220. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
- Kehoe, M., C. Lleó & M. Rakow (2004). Voice Onset Time in Bilingual German-Spanish Children. Bilingualism: Language and Cognition 7, 71-88.
- Lleó, C. (2004). La recerca de l’adquisiciófonològica de la primera llengua: dels segments a la prosòdia. In T. Cabré Monné (ed.), Lingüística teòrica: anàlisi i perspectives I, Catalan Journal opf Linguistics, Monografies, 109-139. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
- Lleó, C., M. Rakow & M. Kehoe (2004). Acquisition of language-specific pitch accent by Spanish and German monolingual and bilingual children. In T. Face (ed.), Laboratory Approaches to Spanish Phonology, 3-27. Berlin, New York: Mouton.
- Lleó, C. & I. Vogel (2004). Learning new segments and reducing domains in German L2 Phonology: The role of the Prosodic Hierarchy. International Journal of Bilingualism 8 (1), 79-104.
- Kehoe, M. & C. Lleó (2005). The emergence of language specific rhythm in German-Spanish bilingual children. Arbeiten zur Mehrsprachigkeit: Working Papers in Multilingualism 58. Hamburg: SFB 538.
- Lleó, C. & M. Rakow (2005). Markedness Effects in Voiced Stop Spirantization in Bilingual German-Spanish Children. In J. Cohen, K.T. McAlister, K. Rolstad, and J. MacSwan (eds.) ISB4: Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism, pp. 1353-1371. CD Rom: Cascadilla Press.
- Lleó, C., ed. (2006). Interfaces in Multilingualism: Acquisition and representation. Hamburg Studies on Multilingualism, Volume 4. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
- Lleó, C. & M. Rakow (2006). The prosody of early two-word utterances by German and Spanish monolingual and bilingual children. In C. Lleó (ed.), Interfaces in Multilingualism: Acquisition and representation, 1-26. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
- Lleó, C. (im Druck). Early Acquisition of Nominal Plural in Spanish. In Gavarró, A. & C. Lleó (eds.), Catalan Journal of Linguistics 5. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
- Lleó, C. & M. Rakow (im Druck). Nasalassimilation und Prosodische Hierarchie im monolingualen und bilingualen Erwerb des Spanischen und des Deutschen. In Christliebe El Mogharbel und Katja Himstedt (eds.), Phonetik und Nordistik. Festschrift für Magnús Pétursson zum 65. Geburtstag, pp. 97-118. Frankfurt am Main: Theo Hector.